V pátek dopoledne se žáci druhého stupně zúčastnili poutavé a poučné přednášky na téma prevence kriminality a teorie sebeobrany. Přednášku vedl pan Jiří Hraba, odborník na bezpečnost a bývalý člen zásahové jednotky. Svým osobitým a srozumitelným způsobem žákům přiblížil, jak rozpoznat nebezpečné situace, jak se jim pokud možno vyhnout, a co dělat, když už k ohrožení skutečně dojde.
Úvodní část přednášky byla zaměřena na vysvětlení toho, co znamená násilná trestná činnost. Pan Hraba uvedl příklady situací, které mohou potkat každého – například přepadení, krádež, šikana nebo fyzické napadení. Zdůraznil, že i když se většina lidí s takovými situacemi nikdy nesetká, je důležité být připraven a vědět, jak reagovat. Prevence totiž začíná už tím, že si člověk všímá svého okolí, nevstupuje do opuštěných a špatně osvětlených míst, a umí včas vyhodnotit, že se něco děje.
Velká část přednášky byla věnována teorii sebeobrany. Pan Hraba vysvětlil, že sebeobrana není jen o fyzických chvatech, ale především o schopnosti zůstat klidný, jednat s rozvahou a pokusit se situaci vyřešit bez násilí. Nejlepší sebeobranou je podle něj útěk nebo přivolání pomoci. Až v situaci, kdy není jiná možnost, je na místě použít jednoduché obranné techniky, které mohou pomoci ubránit se a získat čas na útěk.
Po teoretické části následovala velmi zajímavá praktická ukázka. Pan Hraba předvedl na dobrovolnících z řad studentů několik základních technik, jak se i jako laik bránit útoku. Žáci tak mohli na vlastní oči vidět, jak se bránit útoku nožem nebo jak vypadá zadržení agresora. Vše bylo přizpůsobeno věku žáků, vysvětleno srozumitelně a doplněno radami, co by v obdobné situaci měl dělat běžný člověk – tedy neútočit, ale snažit se ochránit, utéct a co nejdříve zavolat pomoc.
Celá akce měla u žáků velký úspěch. Nejenže se dozvěděli spoustu praktických informací o tom, jak se chovat v nebezpečných situacích, ale také si uvědomili, že být připraven a jednat s rozmyslem může pomoci předejít mnoha problémům. Přednáška Jiřího Hraby byla skvělým příkladem toho, jak se dá o vážných tématech mluvit srozumitelně, zajímavě a s respektem k mladému publiku.
Za žáky druhého stupně, Mgr. Daniela Vávrová